Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Trivsels- og antimobbestrategi

Alle har krav på at blive behandlet som en god kammerat. Sådan siger vi på Østervangsskolen. Her på siden kan du læse mere om, hvad vi forstår ved mobning, og hvordan vi arbejder med at forebygge og imødegå mobning.

Grundlæggende er det, at det er skolens ansvar at handle på mobning – såvel forebyggende som i forhold til den mobning der faktisk foregår.

Definition på Mobning:

Vi forstår mobning som:

  • samværsformer, der kan være direkte og forfølgende eller være indirekte og udelukkende.
  • aktiviteter i social sammenhæng, som barnet ikke kan trække sig fra.
  • et gruppefænomen, som udspringer af en utryg klassekultur. Frygten for selv at blive mobbet kan gøre, at børn er med til at mobbe. Udstødelseshandlingerne får en systematisk karakter.

Det er således helt afgørende i denne nye forståelse af mobning, at det ikke drejer sig om onde og gode børn – at det ikke drejer sig om bødler og ofre – men om sociale strukturer betinget af angst for at blive holdt udenfor. Det også vigtigt at forstå, at alle deltager; som mobbede; som mobbere; eller som passive. Mobning kan foregå såvel analogt som digitalt. Og mobning kan opstå på alle skoler.

Sådan arbejder vi med mobning:

  • Skolen arbejder altid på, at kulturen er præget af en anerkendende og værdsættende tilgang
  • Skolen er bevidst om, at eleverne skal have en tryg hverdag, hvor der er plads til forskelligheder
  • Skolen arbejder med at udvikle elevernes og klassernes sociale kompetencer.
  • Skolen arbejder i tæt dialog med forældrene.
  • Skolen arbejder altid med at forbedre trivslen gennem etablering af venskabsklasser og legepatruljer samt deltagelse i den nationale trivselsdag.
  • Hver klasse udarbejder hvert år sit eget bidrag til hjemmesiden. Disse finde under beskrivelsen af Trivsels- og antimobbestrategien på denne side.

Vi har tydelige forventninger til hinanden

Forventninger til eleverne:

  • Eleverne er en aktiv del af løsningen på et problem.
  • Eleverne viser respekt for hinanden og løser mindre konflikter.
  • Eleverne siger fra, når der er noget, de ikke bryder sig om.
  • Eleverne griber ind, når andre mobbes.
  • Eleverne taler om, hvad der gør, at klassen er rar at være i.

Forventninger til forældrene:

  • Forældrene lærer barnet at have respekt for andre. 
  • Forældrene lærer barnet at tale med og om andre med respekt.
  • Forældrene behandler alle implicerede i en mobbesag med indføling og omtanke.
  • Forældrene medvirker til at forhindre mobning - f.eks. når eget barn omtaler andre børn nedladende.
  • Forældrene omtaler elever, lærere, skolen og andre forældre på en positiv måde.
  • Forældrene henvender sig til klasselæreren eller skolen, hvis de er vidende om, at mobning finder sted.
  • Forældrene er særligt opmærksomme på barnets færden og adfærd på de sociale medier og drøfter løbende denne.

Forventninger til skolen:

  • Skolen sætter klare rammer og viser klare holdninger til, hvad acceptabel adfærd er.

  • Skolen tager ansvar ved mobning og inddrager eleverne, lærerteamet og forældre.

  • Skolen tager vare på, at eleverne reviderer deres antimobbeside i begyndelsen af skoleåret.

  • Skolen drøfter løbende anvendelsen af sociale medier, hvor det er relevant

  • Skolen tager ansvar for løsning af mobning. Som udgangspunkt er klasselæreren tovholder. Det sker gennem:

    • Samtale med klassen. Det gøres meget tydeligt, at mobning ikke accepteres. Det gøres tydeligt, at ”den som ti'er, deltager i mobningen.”

    • Samtale med hjemmet. Der tages kontakt til både, de børn der mobber, og til de børn der mobbes.

    • Der udarbejdes en handleplan, som forelægges skolens ledelse.

Digital antimobbestrategi

I en tid hvor det digitale fylder mere og mere, følger nogle af de gode og dårlige ting fra virkeligheden med over i den digitale verden. Derfor er det vigtigt også at have en antimobbestrategi på det digitale område.

Digital mobning er et begreb, der indikerer, at mobning ikke længere kun finder sted i fysiske og sociale sammenhænge. Mobningen er blevet digital og foregår nu på telefonen, computeren, iPad’en eller lignende. Den digitale mobning finder sted på flere platforme, både via sms, i online spil og forskellige online-fora.

Digital mobning er ikke begrænset at et fysisk rum, men kan foregå over stor afstand uden ”tidsbegrænsning.”

Forebyggende: På Østervangsskolen arbejder vi med digital dannelse fra 1. til 9. klasse. Gennem arbejdet med digital dannelse kommer vi rundt om de ”farer,” der kan opstå via kommunikation på sociale medier. Hvad takt og tone på de sociale medier er. Hvordan man opfører sig som en god ven på nettet. Regler om deling og generel god moral - samt de etiske valg, eleverne står overfor, når de bevæger sig rundt på nettet.

Håndtering af digital mobning: Skolen har grundlæggende et ansvar i situationer med digital mobning, selvom den digitale mobning foregår i fritiden, vil den oftest blive videreført i skoletiden. Der vil sandsynligvis være flere involverede parter, der har deres gang på Østervangsskolen.

Når en problematik opstår, vil vi starte med at afdække, hvor omfangsrigt problemet er. Det vil ske gennem samtaler, ikke kun med de involverede, men også med andre, der ikke direkte er involveret. Når det arbejde er tilendebragt, vil vi igennem dialog søge at løse problematikken. Her vil vi også vurdere, hvor mange parter, der skal involveres i sagen.

Mulige aktører:

Skole - elever - hjem

Skole - AKT - elever - hjem

Skole - SSP - elever - hjem

Herefter vil skolen og mulige aktører vurdere, hvilke aktioner, der skal sættes i værk i forhold til gruppen med den uønskede adfærd.

Evaluering og opfølgning: Det er vigtigt at følge op på de indsatser, der er sat i værk. Derigennem kan vi sikre at de mønstre, der tidligere var til stede, ikke er vendt tilbage. Hvis de uhensigtsmæssige mønstre stadig er der, må nye aktioner sættes i værk.

 

Den nationale klageinstans mod mobning:

  • Hvis elever eller forældre oplever, at skolen ikke tilstrækkelig forebygger og håndtere mobning, har de mulighed for at klage
  • Klagen sendes til "Den nationale klageinstans mod Mobning", til Roskilde Kommune eller til skolen, som så vidersender klagen.
  • Link til DCUM-hjemmeside: https://dcum.dk/grundskole/klageinstans-mod-mobning-grundskole  

 

Klassens antimobbeside:

  • Hver klasse har udarbejdet en elevside med klassens bestræbelser på at bekæmpe mobning.

  • Klassen er ejer af siden. 6a er eksempelvis ejer af 6a´hjemmeside indtil det efterfølgende skoleår, hvor den nye 6a overtager siden.
  • Hvert år i august / september – arbejdes der i klassen med siden, så den passer til klassens input / bestræbelser / aftaler om at bekæmpe mobning – såvel fysisk som digitalt.

 

Dokumenter

Antimobbestrategi

Shape Created with Sketch.

0.A

Shape Created with Sketch.

0.B

Shape Created with Sketch.

1.A

Shape Created with Sketch.

1.B

Shape Created with Sketch.

2.A

Shape Created with Sketch.

2.B

Shape Created with Sketch.

3.A

Shape Created with Sketch.

3.B

Shape Created with Sketch.

4.A

Shape Created with Sketch.

4.B

Shape Created with Sketch.

4.C

Shape Created with Sketch.

5.A

Shape Created with Sketch.

5.B

Shape Created with Sketch.

6.A

Shape Created with Sketch.

6.B

Shape Created with Sketch.

6.C

Shape Created with Sketch.

7.A

Shape Created with Sketch.

7.B

Shape Created with Sketch.

7.C

Shape Created with Sketch.

7.M

Shape Created with Sketch.

8.A

Shape Created with Sketch.

8.B

Shape Created with Sketch.

8.C

Shape Created with Sketch.

8.M

Shape Created with Sketch.

9.A

Shape Created with Sketch.

9.B

Shape Created with Sketch.

9.M

Shape Created with Sketch.