Trafikpolitik - træn i trafikken med dit bar

Trafikpolitik for Østervangsskolen - om træning, undervisning i færdsel, skolepatruljen, rollemodeller og morgentafik

Træn i trafikken med dit barn

Træning giver rutine og overblik og er den bedste vej til sikre trafikanter. Derfor er det vigtigt, at du som forælder:

• træner skolevejen med dit barn til fods og på cykel.
  • hjælper dit barn til mindst én gang om ugen at gå eller cykle i skole.
  • hjælper dit barn med at finde den sikreste vej til skole, selvom det ikke nødvendigvis er den hurtigste.

Støt op om undervisningen i færdsel

Med færdselsundervisning er skolen med til at klæde eleverne på til de ti farligste år i trafikken mellem 15 og 24 år.

• Dit barn skal gennem flere gå- og cyklistprøver i sin skoletid. Hjælp dit barn med at blive klar til dem ved fx at træne ruten inden og at tage øveprøven sammen med dem www.sikkertrafik.dk/skole
  • Støt op om kampagnen ”Alle børn cykler”.
  • Deltag i forældremøder og SSP-arrangementer

Om Skolepatruljen

Skolepatruljen er nedsat i samarbejde med Midt- og Vestsjællands politi og skal skabe sikre adgangsveje om morgenen. Patruljen består dagligt af 2-3 elever fra 8. klassetrin som i tidsperioden 07.45 - 08.00 standser trafikken ved fodgængerfeltet på Astersvej, når der kommer børn, forældre og medarbejdere. Skolepatruljen organiseres af en kontaktlærer og der er i vagtplanen taget højde for fravær. Som tak for indsatsen inviteres eleverne i patruljen på en tur til forlystelsesparken Hansapark i Nordtyskland.

Rollemodeller

Børn kopierer de voksnes adfærd og efterspørger klare rammer og aftaler fra deres forældre.

• Husk derfor, at være en god rollemodel og tage hensyn til alle skolens børn i trafikken.
  • Respekter skolens trafikpolitik – også når dit eget barn er en af de store elever.
  • Tal med dit barn om, hvad der er god trafikkultur.
  • Respekter Skolepatruljens anvisninger.
  • Når skolen bruger cykling som transportmiddel ifm. undervisning og udflugter, cykler alle med hjelm. - Både elever og ansatte.
  • Hjælp dit barn til at have reflekser og velfungerende cykellygter i perioder hvor dette er relevant.

Du er morgentrafikken

Morgentrafikken skal afvikles sikkert og trygt. Derfor skal du som forældre:

• aftale med dit barn, at han/hun cykler med hjelm, og sørge for at den passer og sidder korrekt.
  • følge skolepatruljernes anvisninger og lære dit barn at gøre det samme.
  • parkere lovligt, hvis du kører dit barn i skole. Det eneste lovlige sted at parkere, er den store P-plads ved Fakta. Hele området ved rundkørslen og langs hele Astersvej er omfattet af forbud mod standsning og parkering. Og selvom ”de andre” parkerer der, er det faktisk ikke tilladt, men medfører en del Farlige situationer med bakkende biler blandt børn og cykler på vejen.

Trafik politik

Shape Created with Sketch.