Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fra børnehave til SFO og skole

At skulle slutte i børnehaven og begynde i skolen, er en meget stor ting for de fleste børn. Derfor har denne overgangsperiode et særligt fokus for os i indskolingen og SFO Østervang

Overgangen fra børnehave til skole og SFO kalder vi på Østervangsskolen for majbørnsperioden. Det skyldes, at børnene begynder i SFO Østervang 1. maj - inden skolestart i august. Det er en periode, der har til formål at lære børnene om SFO-livet, gøre dem bekendte og trygge ved indskolingshuset og nærområdet, samt at hjælpe børnene til at danne relationer og venskaber på tværs af hele årgangen. Det er også en periode, der giver medarbejderne tid og plads til at observere børnenes indbyrdes relationer, styrker og kompetencer og ud fra dette, lave de bedst mulige børnehaveklasser. Med majbørnsperioden bliver børnene godt rustet til at starte i skole og til alle de nye oplevelser og krav, som de bliver stillet overfor i fremtiden. 

I SFO hele dagen frem til skolestart

I perioden vil vi om formiddagen have majbørnene alene i SFO'en, da de øvrige børn er i skole. Her vil der være aktiviteter, der lærer børnene om SFO’ens værksteder, regler og muligheder. Og der vil være ture i nærområdet, så børnene bliver trygge ved alt det der omgiver dem, til når de skal starte i skole. 

Kommunikation forud for majbørnsperioden

Inden majbørnsperioden inviteres alle børn samt forældre til et informationsmøde - sidst i april. På denne dag får børnene muligheden for at vise deres forældre institutionen samt omgivelserne. 

Inden dette møde har alle forældre fået tilsendt skriftlig information om, hvad majbørnsperioden er, og hvad den går ud på. Her besvarer vi også spørgsmål såsom: 

  • Hvad tid skal mit barn møde i SFO?
  • Hvad sker der på den første dag i SFO'en?
  • Hvilke voksne er tilknyttet majbørnene?
  • Hvad skal mit barn have i garderoben?
  • Hvor tit skal jeg tjekke Aula for beskeder?
  • Hvordan giver man SFO’en besked om eksempelvis sygefravær?

Dagligdag i majbørnsperioden:

Især ved begyndelsen af noget nyt er det godt med en tydelig struktur på hverdagen:

  • Alle forældre modtager forud for en ny uge et aktivitetsskema, der beskriver, hvad der sker i løbet af ugen. Så kan I forberede jeres børn på, hvad der skal ske de enkelte dage. 
  • Alle børn møder ind senest klokken 9.00 (vi har åbent fra klokken 6.30)
  • 9.00 samles i mindre grupper med deres trivselspædagoger.
  • Vi starter altid dagen med et morgenmøde af en halv times varighed. Her forbereder vi børnene på dagens aktiviteter, så alle ved, hvad der kommer til at ske de næste timer. 
    Vi træner at lytte, række fingeren op, lære hinanden at kende og have respekt for hinanden.  
  • Efter mødet er der tid til en ”lille mad”, inden vi går igang med dagens aktiviteter.
  • Som aktiviteter laver vi motorisk træning, bruger vores lille skov tæt på skolen og tager på ture til fx Roskilde Ring.
  • Til frokost arbejder med børnenes spisemanerer. Imens børnene spiser, læser vi bøger for dem.

Besøg i børnehaveklassen:

I løbet af majbørnsperioden får børnene også mulighed for at komme på besøg i de kommende børnehaveklasser. Her får de mulighed for at se deres kommende lærere, selve lokalerne og samtidig med dette får de et par små opgaver, så de får indsigt i, hvad det vil sige at gå i børnehaveklasse. Børnehaveklasselærerne får samtidig mulighed for at lære børnene lidt bedre at kende.

Rundvisning på storskolen:

I slutningen af majbørnsperioden giver vi en rundvisning på hele skolen, hvor vi blandt andet kommer forbi biologilokalet med de udstoppede dyr og møder personalet på kontoret, der forklarer, hvad deres opgaver er på skolen. På denne måde får børnene et billede af, hvor stor en skole, de faktisk er på.