Værdigrundlag

Østervangsskolen er skolen for alle. Her er den enkeltes udvikling og læring i centrum inden for fællesskabets rammer. Vi ønsker, at eleverne i løbet af skoletiden tilegner sig de forudsætninger, der er grundlaget for selvudvikling og for at skabe livsglæde og harmoni med sig selv og sine omgivelser.

Det er Østervangsskolens vision at skabe livsglade mennesker ved;

• at vise nærvær.
  • at give tid til fordybelse og samvær.
  • at opnå selvværd og opleve ligeværd.

"Vise nærvær" betyder;

• at være opmærksomt tilstede i nuet.
  • at møde folk der, hvor de er.
  • at være synlig og troværdig.

"Tid til fordybelse og samvær" betyder;

• at undervisningen tilrettelægges med afvekslende undervisningsformer, så eleverne kan lære gennem såvel oplevelser som praktiske, musiske og boglige aktiviteter.
  • at eleverne har mulighed for selvvirksomhed og fordybelse, refleksion og undren – sammen og hver for sig.
  • at den enkelte elev har mulighed for at udvikle sig alsidigt.

Opnå selvværd og opleve ligeværd" betyder;

• at vi har forståelse for og respekt for sociale og kulturelle baggrunde.
  • at anerkendelse, ros og kritik bliver en naturlig del af dagligdagen, så den enkelte elev føler sig respekteret og værdifuld for helheden.
  • at eleverne har medindflydelse på og medansvar for undervisningens indhold, tilrettelæggelse og gennemførelse.

Værdigrundlaget er tiltrådt af bestyrelsen d. 7.9.2004

Værdigrundlag (pdf)

Shape Created with Sketch.