Velkommen til SFO Østervang

SFO Østervang er en helt integreret del af indskolingen på Østervangsskolen. Vi er optaget af at tilbyde børnene frirum og fællesskaber, hvor de kan lege og udvikle både sig selv og godt kammeratskab.

Forældre, der selv har gået i SFO, tænker måske tilbage på SFO'en som et sted lidt isoleret fra skolen, lærerne og undervisningen. Men efter de seneste skolereformer er SFO'en på en helt ny måde blevet integreret i skolen. Og på Østervangsskolen vil jeres børn opleve, at overgangene mellem skole og SFO næsten forsvinder, når det hele er fysisk samlet på samme sted, og når de voksne fra SFO'en også er med i undervisningen i klasselokalerne.

Indskolingshuset - et trygt og samlet skoleliv for de yngste

Når børnene går i 0. - 3. klasse på Østervangsskolen, er deres hverdag centreret omkring indskolingshuset. Indskolingshuset ligger lidt for sig selv på skolen og rummer både klasselokalerne til og med 3. klassetrin og SFO-afdelingen. SFO-afdelingen råder over et hovedhus og anneks, dejlige udeområder, en sal til aktiviteter og en hal, vi benytter uden for skolens åbningstider.

Pædagogiske principper og aktiviteter

Mange af vores aktiviteter og samværsformer går på tværs af alder. Børnene lærer af hinanden, og der opstår traditioner, som de giver videre.

Vores mål for arbejdet med børnene er;

-      At skabe sammenhæng og rammer for at børn kan udvikle sig og give dem de bedste forudsætninger for et meningsfuldt liv.

Vores metode er;

- udvikling igennem relationer og fællesskaber, børns medindflydelse, lege og aktiviteter.

- Vi har fokus på de voksne som tydelige rollemodeller for børnene.

Gennemgående voksne: Trivselspædagoger

På hver årgang er der én eller flere ”trivselspædagoger”. Trivselspædagogerne har særligt øje for barnets/børnenes trivsel i gruppen og samarbejder med klasselæreren og med jer, forældre. Det indebærer blandt andet, at trivselspædagogen er garant for, at indgåede aftaler bliver videreformidlet, eller at der bliver handlet på aftaler vedr. jeres barn.

Overgangen fra børnehave til SFO og skole

Dit barn begynder i SFO'en før selve skolestarten i august. Det sker fra 1. maj, hvorfor vi her på skolen kalder denne gruppe af børn for "maj-børn". I de første måneder af børnenes SFO- og skoleliv gør vi vores ypperste for, at alle får den bedste mulige overgang fra børnehaven og over til os.

• Læs meget mere om majbørnsperioden - overgangen fra børnehave til skole og SFO

Dagligdagens opbygning i SFO'en

Dagligdagen er præget af spontane og planlagte aktiviteter, men vigtigst er de aktiviteter barnet/børnene skaber gennem legen sammen med kammeraterne.

• 6.30 - 7.50 er SFO'en åben for børn, der har behov for det. Børnene bliver tilbudt morgenmad, så de er klar til resten af dagen.
  • 8.00 - 13.05 er SFO'en lukket, imens børnene er i skole.
  • 13.05 - 17.00 er SFO'en åben igen.

(På skolens lukkedage har vi heldagsåbent fra kl. 6.30 til kl. 17.00)

Som udgangspunkt bestemmer børnene selv, hvad de vil lave - være ude eller inde, deltage i værksteder eller lege. Nogle gange er det dog vigtigt, at få et ”voksenskub” og lidt anvisning på, at det kan være rart at deltage i en aktivitet, som man ikke lige havde tænkt sig, eller havde øje for.

Forældrekontakt og indflydelse

Et godt samarbejde med jer forældre er en meget væsentlig forudsætning for, at jeres barn får en god tid i SFO'en. Derfor er det særligt vigtigt, at der er løbende dialog forældre og personale imellem. Skulle du ønske en ”snak” om, hvordan det går med dit barn, så kom og sig til. Vi bruger desuden Aula i samme omfang som skolen; til nyhedsbreve, ugeplaner, beskeder og anden vigtig information.

Endelig afholdes der 2 forældremøder årligt. Og ønsker du større indflydelse på SFO'en, kan du stille op til skolebestyrelsen, der har det overordnede ansvar for SFO Østervang.

Kontakt os, hvis I vil vide mere

På disse sider om SFO Østervang har vi samlet information, som vi vurderer, er relevant for jer i forbindelse med valg af skole og SFO. Hvis I vælger Østervangsskolen og SFO Østervang til jeres barn, vil I forud for start i SFO'en modtage vores folder med mere konkret information om dagens og årets gang i SFO'en samt forventninger til jer og jeres barn.

Vi håber, at I føler jer vel informerede og kontakter os, hvis I skulle sidde ind med spørgsmål, der ikke bliver besvaret.